Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Piesă în două părţi de Alexandru Mirodan

„Nu vi s-a întâmplat niciodată ca, deschizând volumul la pagina 72, să nimeriți peste un capitol scris prost, sau chiar cu totul greșit, dar care să facă parte, totuși, dintr-o carte bună ?”

Piesă cu inserții comice și lirice, „Noaptea e un sfetnic bun” pune în discuție probleme morale precum vinovăția reală sau închipuită, iertarea semenilor și capacitatea de a distinge binele de rău, (tema privirii lucide și a „miopiei imorale”). După mărturisirea autorului, intriga pornește de la un caz real, prezentat într-un articol din ziarul „Scânteia”, despre un tânăr muncitor care, eliberat din închisoare, se lovește de atitudinea superficială și rigidă a celor din jur, dar izbutește, prin muncă onestă, să își recâștige locul în rândul oamenilor.

Acest muncitor primește în piesa lui Al. Mirodan chipul tânărului Alion, închis timp de șapte luni pentru o bătaie în care a apărat numele fetei iubite. În afara acestui eveniment care persistă asupra lui ca un stigmat, Alion este portretizat ca un erou: deși lipsit de sprijinul unei familii, el întruchipează respectul pentru valorile muncii (a lucrat ca voluntar și a fost distins cu Ordinul Muncii clasa a II-a), ale cunoașterii (în calitate de elev la seral, a câștigat o Olimpiadă a matematicienilor) și ale dăruirii de sine (a salvat un copil de trei ani de la înec). Orb față de toate aceste merite, inginerul Anatol, șeful serviciului de concepție din cadrul Combinatului din Viișoara, refuză să îl accepte în departamentul său, considerându-l pur și simplu derbedeu și ticălos. Când Alion îi cere mâna fiicei sale, Ileana, furia lui Anatol nu mai cunoaște margini. Urcând la volan într-o stare de mânie vecină cu inconștiența, Anatol îl lovește cu mașina pe Alion. Revenindu-și miraculos, Alion neagă, în prezența medicului neurolog și a locotenentului de Miliție, orice vină a lui Anatol, pretextând o stare trecătoare de rău. Pentru a completa întâmplările halucinante și revelațiile succesive ale aceleiași nopți, locotenentul scoate la lumină faptul că fata pentru onoarea căreia s-a iscat încăierarea din trecut a fost chiar Ileana Anatol.

Distribuţia:

Anatol:  Dorel Urlăţeanu
Ileana:  Aurora Simionică, Marilena Negru
Ceteraş:  George Pintilescu
Alion:  George Şimonca, Ion Abrudan
Doctoriţa:  Alla Tăutu
Ofiţerul de miliţie:  Ilie Iliescu
Neurologul:  Ion Martin 

Regia artistică:  Ion Deloreanu
Asistent regie:  George Pintilescu
Decor:  Nagy Sándor
Costume:  Eliza Popescu

Regia tehnică:  Elena Varlam
Sufleor:  Agy Segărceanu
Sonorizarea:  Dorel Olea

Data premierei:  6 martie 1964

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP