Folosim cookie-uri | We use cookies
×
Teatrul Regina Maria

Noutăți

BILETE

Biletele pot fi achiziționate de pe site-ul Eventim.ro sau de la Agenția Teatrului, deschisă marți și joi între orele 10:00 -19:00, miercuri și vineri între orele 13:00 – 19:00, sâmbătă între orele 10:00 - 13:00 (luni și duminică închis) și cu o oră înainte de începerea spectacolelor la Sala Mare, indiferent de zi. Pentru mai multe informații legate de bilete și rezervări, vă rugăm să sunați la numărul de telefon 0359 452 324 în intervalul orar menționat sau să scrieți un e-mail la adresa: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..

Biletele achiziționate pentru spectacolele anulate în toamnă, care se regăsesc în programul lunii ianuarie, sunt valabile la reprezentațiile de luna aceasta, cu condiția ca locul să fie confirmat în prealabil. 

Spectatorii care și-au achiziționat bilete la alte spectacole decât cele care se regăsesc în programul lunii ianuarie, care au fost anulate anul trecut din cauza pandemiei de coronavirus și nu au returnat biletele, pot alege să vizioneze spectacolele „Avalanșa”, „Moștenirea norocului” sau „...Escu”, cu condiția să-și confirme locul fie la numărul de telefon: 0359 452 324, fie pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. și să prezinte biletul achiziționat la intrare. Din cauza limitării de locuri la 30% din capacitatea sălii, oferta este valabilă în limita locurilor disponibile. 

 

TRUPA IOSIF VULCAN

Miercuri, 6 ianuarie, ora 19:00 ǀ Sala Mare (cu publicul în sală) +15
AVALANȘA
, de Tuncer Cücenoğlu, regia: Petru Vutcărău

Vineri, 8 ianuarie, ora 19:00 ǀ Sala Arcadia +16
TREI FEMEI ÎNALTE
, de Edward Albee, regia: Diana Păcurar

Sâmbătă, 9 ianuarie, ora 19:00 ǀ Sala Arcadia +16
TREI FEMEI ÎNALTE
, de Edward Albee, regia: Diana Păcurar

Duminică, 10 ianuarie, ora 12:00 (cu Alina Leonte) ǀ Sala Mare
VRĂJITORUL DIN OZ, scenariul și regia: Dan Mirea

Duminică, 10 ianuarie, ora 17:00 (cu Adela Lazăr) ǀ Sala Mare
VRĂJITORUL DIN OZ, scenariul și regia: Dan Mirea

Luni, 11 ianuarie, ora 17:00 ǀ Sala Arcadia +16
TREI FEMEI ÎNALTE
, de Edward Albee, regia: Diana Păcurar

Luni, 11 ianuarie, ora 20:00 ǀ Sala Arcadia +16
TREI FEMEI ÎNALTE
, de Edward Albee, regia: Diana Păcurar

Vineri, 15 ianuarie, ora 18:00 | Sala Mare +14
MOȘTENIREA NOROCULUI, de Thanasis Papathanasiou și Mihalis Reppas, regia: Radu Nichifor

Sâmbătă, 16 ianuarie, ora 18:00 | Sala Mare +14
MOȘTENIREA NOROCULUI, de Thanasis Papathanasiou și Mihalis Reppas, regia: Radu Nichifor

Joi, 21 ianuarie, ora 19:00 ǀ Sala Arcadia +16
TREI FEMEI ÎNALTE
, de Edward Albee, regia: Diana Păcurar

Vineri, 22 ianuarie, ora 19:00 ǀ Sala Arcadia +16
TREI FEMEI ÎNALTE
, de Edward Albee, regia: Diana Păcurar

Sâmbătă, 23 ianuarie, ora 19:00 ǀ Sala Arcadia +16
TREI FEMEI ÎNALTE
, de Edward Albee, regia: Diana Păcurar

Duminică, 24 ianuarie, ora 18:00 | Sala Mare +14
MOȘTENIREA NOROCULUI, de Thanasis Papathanasiou și Mihalis Reppas, regia: Radu Nichifor

Vineri 29 ianuarie, ora 19:00 | Sala Arcadia
Show cu ImProductivii – spectacol de improvizație

Sâmbătă, 30 ianuarie, ora 19:00  | Sala Mare +14
CREȘTINI, de Lucas Hnath, regia: Radu Iacoban

Duminică, 31 ianuarie, ora 18:00 ǀ Sala Mare
MOȘTENIREA NOROCULUI, de Thanasis Papathanasiou și Mihalis Reppas, regia: Radu Nichifor

 

TRUPA ARCADIA

Sâmbătă, 9 ianuarie, ora 10:00 ǀ Sala Arcadia +3
SCUFIȚA ROȘIE, adaptare după Charles Perrault și Frații Grimm, regia: Maria Mierluţ

Sâmbătă, 9 ianuarie, ora 12:00 ǀ Sala Arcadia +3
SCUFIȚA ROȘIE, adaptare după Charles Perrault și Frații Grimm, regia: Maria Mierluţ

Sâmbătă, 16 ianuarie, ora 10:00 ǀ Sala Arcadia +3
PINOCCHIO, adaptare după Carlo Collodi, regia: Adela Moldovan

Sâmbătă, 16 ianuarie, ora 12:00 ǀ Sala Arcadia +3
PINOCCHIO, adaptare după Carlo Collodi, regia: Adela Moldovan

Sâmbătă, 23 ianuarie, ora 10:00 ǀ Sala Arcadia +3
CENUȘĂREASA, scenariul şi regia: Adela Moldovan

Sâmbătă, 23 ianuarie, ora 12:00 ǀ Sala Arcadia +3
CENUȘĂREASA, scenariul şi regia: Adela Moldovan

Sâmbătă, 30 ianuarie, ora 10:00 ǀ Sala Arcadia +5
APOLODOR, PINGUINUL CĂLĂTOR, de Gellu Naum, un spectacol de Ion Mâinea, sub coordonarea artistică a lui Sebastian Lupu

Sâmbătă, 30 ianuarie, ora 12:00 ǀ Sala Arcadia +5
APOLODOR, PINGUINUL CĂLĂTOR, de Gellu Naum, un spectacol de Ion Mâinea, sub coordonarea artistică a lui Sebastian Lupu

 

Teatrul Regina Maria își rezervă dreptul de a face modificări în program!

Pentru asigurarea desfășurării activității teatrului în condiții de siguranță sanitară, vă rugăm să respectați măsurile impuse pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus.

Teatrul Regina Maria este o instituție publică de cultură subvenționată de Consiliul Județean Bihor.

Premiere on-line

Teatrul Regina Maria vă invită în luna decembrie să vă bucurați de un întreg sezon de spectacole în premieră, care vor putea fi vizionate on-line. Piesele de teatru câștigătoare ale „Concursului de creație dramatică”, ediția 2020, au fost transpuse în scenă sub forma unor spectacole lectură, care, până în momentul în care vor putea fi jucate cu public, o să fie difuzate pe pagina de Facebook a Teatrului Regina Maria și pe platforma Eventim.ro, cu titlu gratuit.

Colectivul Teatrului Regina Maria își ia la revedere cu multă tristețe în suflet și făcând o reverență adâncă de la actorul George Voinese, care a plecat la cele veșnice sâmbătă, 14 noiembrie, după ce s-a luptat mai multă vreme cu boala. La doar 68 de ani părăsește definitv scena lumii acesteia, dar acolo sus, printre stele, în infinitul care l-a fascinat atât de mult, va duce cu siguranță mai departe emoția.

Cu o scurtă pauză de „rătăcire”, așa cum el însuși o numea când ne povestea despre trecut, și-a dedicat întreaga viață scenei. A absolvit Institutul de Teatru Târgu-Mureş în 1982, an în care a venit la Oradea, unde a rămas până acum, când timpul l-a răpit pentru totdeauna.

Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” pe scena orădeană

Teatrul Regina Maria va găzdui joi, 22 octombrie și duminică, 25 octombrie, două evenimente muzicale de excepție, la Sala Arcadia. Orădenii au ocazia de a participa la Concertul Extraordinar susținut de prestigiosul Cvartet Arcadia și la Recitalul Extraordinar susținut de Cvintetul de alămuri al Filarmonicii de Stat „Transilvania” din Cluj Napoca.

Ambele evenimentele au loc în cadrul programului „Consolidarea excelenței în cercetarea științifică și creația artistică din Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”.

 

 

Biletele s-au pus în vânzare la Agenţia de Bilete a teatrului care este deschisă marți și joi între orele 14-18 și sâmbătă între orele 10-12 (orar provizoriu). Puteţi achiziţiona bilete şi cu o oră înainte de fiecare spectacol sau online pe www.eventim.ro. Pentru informaţii suplimentare şi rezervări de bilete, vă invităm să sunaţi la numărul de telefon: 0359/452.324.

Pentru mai multe informații despre program sau spectacole, vă invităm să ne urmăriți pe paginile de Facebook Teatrul Regina Maria, Teatrul Arcadia și Ansamblul Artistic Profesionist Crișana.

Vă aşteptăm la teatru!

__________________________________________________

Ramona Gabriela Nemeș
secretar PR
0747 314 263

 

Conform ORDINULUI nr. 1.495 din 1 septembrie 2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activităților în condiții de siguranță sanitară în domeniul culturii, accesul publicului la reprezentațiile programate în sălile de spectacol ale Teatrului Regina Maria se va face cu respectarea strictă a următoarelor reguli:

Teatrul Regina Maria a organizat în perioada 15 iulie - 15 august 2020 CONCURSUL DE CREAŢIE DRAMATICĂ DESTINAT PIESEI SCURTE, care are ca scop încurajarea dramaturgiei românești originale, cu precădere a teatrului scurt. Dacă până acum concursul a făcut parte din Festivalul de Teatru Scurt, ediția de anul acesta a fost un eveniment de sine stătător, iar textele  propuse  au  fost  citite și apreciate  de către un juriu alcătuit exclusiv din membri ai personalului artistic al Trupei Iosif Vulcan.

 

Stimați spectatori,

Teatrul Regina Maria își reia activitatea de susținere a spectacolelor live. Conform Ordinului Ministrului Culturii, Bogdan Gheorghiu și al Ministrului Sănătății, Nelu Tătaru privind măsurile care trebuie luate pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării în condiții de siguranță sanitară a activităților în aer liber, ne-am propus reluarea unor spectacole în aer liber pe scena mobilă amplasată în Curtea interioară a Cetății Oradea, cu respectarea normelor de siguranță. Suntem conștienți de faptul că foarte mulți dintre spectatorii noștri și-au achiziționat bilete la spectacolele suspendate în luna martie, iar conform Reglementărilor prevăzute în OUG 70/2020 se oferă posibilitatea refolosirii biletului deja achiziționat pentru spectacole care erau programate în perioada 8 martie - 30 septembrie, sau transformarea în vouchere ce se pot folosi la alte activități culturale ulterioare. În cazul în care voucherul nu este folosit pentru achiziționarea de produse sau servicii până cel târziu la data de 30 septembrie 2021, organizatorul va rambursa toate sumele pe care le-a primit din partea consumatorului până la 31 decembrie 2021.

Programul de spectacole în aer liber va cuprinde următoarele titluri: Creștini, Profu de franceză, Îndrăgostiții din Ancona, Capcana lui Hamlet, Leonce și Lena, Profu` de franceză, Variațiuni enigmatice. Cei care au achiziționat bilete la aceste spectacole vor fi contactați de către organizatorii de spectacole sau de platforma de vânzare a biletelor on-line www.bilete.ro și vor fi programați la aceste reprezentații, pe bază de rezervare și în limita locurilor disponibile.
Persoanele care au achiziționat bilete la spectacolele Sunetul muzicii, Scripcarul pe acoperiș, Avalanșa, Revizorul, Escu și F.A.D, vor putea utiliza aceste bilete atunci când legislația ne va permite organizarea acestor spectacole în Sala Mare a Teatrului sau pot opta pentru unul dintre titlurile care fac parte din programul anunțat, cu condiția să confirme telefonic titlul pe care îl aleg și reprezentația la care vor participa.
 
Biletele pot fi achiziționate atât online pe www.bilete.ro (începând cu data de 11 iunie), cât și la fața locului începând cu două ore înainte de începerea evenimentului.
Informații despre valabilitatea biletelor deja achiziționate în luna martie puteți obține (în intervalul orar 9:00-16:30, de luni până vineri, iar sâmbătă și duminică între 10:00-13:00) de la colegele noastre de la organizare:
 
Bianca Segărceanu: 0752.165.001 (Trupa Arcadia)
Virginia Oanțo: 0753.404.257 (Trupa Iosif Vulcan)
 
Numărul de locuri disponibile este limitat la 70 de persoane.
Spectatorii sunt rugați să poarte mască pe durata spectacolului.
 
Atenție! Valabilitatea biletelor neutilizate se pierde. Astfel, dacă veți confirma prezența la un spectacol dar nu participați la desfășurarea acestuia, nu veți putea folosi biletul achiziționat la o altă reprezentație.
 
PROGRAMUL LUNII IUNIE

 Luni, 1 iunie, ora 17:00 ON-LINE
MICUL PRINȚ, adaptare după Antoine de Saint-Exupéry, Regia: Marius Costache

 Miercuri, 3 iunie, ora 19:00 ON-LINE +15
CANCUN, de Jordi Galcerán, Regia: Theodor Cristian Popescu

🔶 Sâmbătă, 6 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea
MAGIC SHOW

🔶 Marți, 9 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +3
POVEȘTI POPULARE RUSEȘTI, regia: Igor Lungu

 Miercuri, 10 iunie, ora 19:00 ON-LINE +15
SUFOCARE (JURNALUL UNUI SINUCIGAȘ CRONIC), dramatizare de Ovidiu Caița după „Sufocare” de Chuck Palahniuk, Regia: Ovidiu Caița

🔶 Joi, 11 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +3
POVEȘTI POPULARE RUSEȘTI, regia: Igor Lungu

🔶 Sâmbătă, 13 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +3
POVEȘTI POPULARE RUSEȘTI, regia: Igor Lungu

🔵 Duminică, 14 iunie, ora 20:30 – Scena mobilă (Cetatea Oradea) +14
CREȘTINI de Lucas Hnath, regia: Radu Iacoban

 Luni, 15 iunie, ora 19:00 - Ansamblul Artistic Profesionist „Crișana” – ON-LINE
CONCERT EXTRAORDINAR – DIN SUFLET DE ROMÂN

 Luni, 15 iunie, ora 19:00 - Trupa Arcadia – ON-LINE
CU MÎNE ZILELE-ȚI ADAOGI... - recital Mihai Eminescu susținut de actorul Eugen Țugulea

🔶 Marți, 16 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +3
POVEȘTI POPULARE MAGHIARE, regia: Igor Lungu

 Miercuri, 17 iunie, ora 19:00 ON-LINE
COMETA, de Justine del Corte, Regia: Radu-Alexandru Nica

🔶 Joi, 18 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +3
POVEȘTI POPULARE MAGHIARE, regia: Igor Lungu

🔴 Joi, 18 iunie, ora 20:30 - Ansamblul Artistic Profesionist „Crișana” – Scena mobilă (Cetatea Oradea) – PREMIERĂ
DOR ȘI DRAG DE CÂNTEC, cu Cornel Borza și Cornelia Covaciu, prezentator: Ioan Seleși

🔶 Sâmbătă, 20 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +3
POVEȘTI POPULARE MAGHIARE, regia: Igor Lungu

🔵 Duminică, 21 iunie, ora 20:30 – Scena mobilă (Cetatea Oradea)
LEONCE ȘI LENA – CONCERT, scenariu de Mihai Măniuțiu și Ada Milea după Georg Büchner, regia Mihai Măniuțiu

🔵 Luni, 22 iunie, ora 20:30 – Scena mobilă (Cetatea Oradea)
LEONCE ȘI LENA – CONCERT, scenariu de Mihai Măniuțiu și Ada Milea după Georg Büchner, regia Mihai Măniuțiu

🔶 Marți, 23 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +5
APOLODOR, PINGUINUL CĂLĂTOR, de Gellu Naum, un spectacol de Ion Mâinea, sub coordonarea artistică a lui Sebastian Lupu

 Miercuri, 24 iunie, ora 19:00 ON-LINE
ȘI CU VIOLONCELUL CE FACEM?, de Matei Vişniec, Regia: Petru Vutcărău

🔵 Miercuri, 24 iunie, ora 20:30 – Scena mobilă (Cetatea Oradea)
ÎNDRĂGOSTIȚII DIN ANCONA, de Vajda Katalin, regia Andrei Mihalache

🔶 Joi, 25 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +5
APOLODOR, PINGUINUL CĂLĂTOR, de Gellu Naum, un spectacol de Ion Mâinea, sub coordonarea artistică a lui Sebastian Lupu

🔵 Joi, 25 iunie, ora 20:30 – Scena mobilă (Cetatea Oradea)
ÎNDRĂGOSTIȚII DIN ANCONA, de Vajda Katalin, regia Andrei Mihalache

🔴 Vineri, 26 iunie, ora 20:30 - Ansamblul Artistic Profesionist „Crișana” – Scena mobilă (Cetatea Oradea) – PREMIERĂ
DOR ȘI DRAG DE CÂNTEC, cu Luminița Tomuța Baba și Felicia Costin, prezentator: Ioan Seleși

🔶 Duminică, 28 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +5
APOLODOR, PINGUINUL CĂLĂTOR, de Gellu Naum, un spectacol de Ion Mâinea, sub coordonarea artistică a lui Sebastian Lupu

🔴 Duminică, 28 iunie, ora 20:30 - Ansamblul Artistic Profesionist „Crișana” – Scena mobilă Cetatea Oradea – PREMIERĂ
DOR ȘI DRAG DE CÂNTEC, cu Ionel Ban și Simona Costin, prezentator: Ioan Seleși

🔵 Marți, 30 iunie, ora 20:30 – Scena mobilă (Cetatea Oradea) +12
PROFU` DE FRANCEZĂ, adaptare de Matei Mircioane după Tudor Mușatescu, regia Dan Mirea

Teatrul Regina Maria își rezervă dreptul de a face modificări în program!
Accesul publicului după începerea spectacolului se va putea face doar la pauză.
Biletele pot fi achiziționate atât online www.bilete.ro (începând cu data de 11 iunie), cât și la fața locului începând cu două ore înainte de începerea evenimentului.

Teatrul Regina Maria este o instituție publică de cultură subvenționată de Consiliul Județean Bihor.

Accesul la filmările spectacolelor care fac parte din arhivă este gratuit. Acestea vor fi transmise on-line pe pagina de Facebook a Teatrului Regina Maria.

spectacole on-line
🔴 premieră
🔵 spectacole Trupa Iosif Vulcan
🔶 spectacole Trupa Arcadia

 

Shahid NADEEM, Pakistan

Autor dramatic

 

Shahid Nadeem este cel mai mare dramatug pakistanez și directorul renumitului  teatru Ajoka.

Shahid Nadeem s-a născut în 1947 în Sopore, Cașmir. După războiul din 1948, dintre India și Pakistan, care își disputau statul Cașmir, la vârsta de doar un an, a devenit refugiat, familia lui fiind nevoită să migreze în nou- creatul Pakistan.

A trăit la Lahore, în Pakistan, unde a făcut un master în psihologie la Universitatea Punjab.  Ca student, a scris prima sa piesă. A devenit cu adevărat autor atunci când, pe vremea exilului său politic la Londra, a început să scrie piese pentru grupul de teatru dizident Ajoka,  creat de Madeeha Gauhar, o pionieră a activismului teatral, cu care, mai târziu, s-a căsătorit.

Shahid Nadeem a scris peste 50 de texte dramatice originale, în limbile punjabi și urdu și este autorul a numeroase adaptări după piese de Bertolt Brecht.

A fost producător pentru televiziunea pakistaneză, în al cărui comitet director a activat. A fost închis de trei ori, sub diverse guverne militare, ca opozant la dictaturii militare și adoptat, ca prizonier de conștiință, de către Amnesty International.  

În renumita închisoare Mianwali a început să scrie piese de weekend, produse de către și pentru prizonieri.

Ulterior, a ocupat postul de coordonator al campaniilor internaționale și de ofițer de comunicare pentru zona Asia- Pacific pentru Amnesty International.

A fost bursier al Getty Research Institute, International Pen, USA și National Endowment for Democracy. Este membru al rețelei Theatre Without Borders.

Piesele lui Shahid Nadeem au fost adesea jucate și publicate în Pakistan și în India, dar și în străinătate. Textul lui, “Bulha”,  a fost prezenat la  Hammersmith Theatre (Londra, Marea Britanie), Tramway (Glasgow, Scoția, Marea Britanie) și Helsignor (Danemarca), “Amrika Chalo” la Davis Centre for Performing Arts, Georgetown University, Washington (SUA), “Bala King” la Black Box Theatre (Oslo, Norvegia), “Burqavaganza” în  SUA, la Bravo for Women Theatre (San Francisco), “Acquittal”  la Highways (Santa Monica) și Theatre Row (New York), iar “Dara” la Lyttleton Theatre London (Marea Britanie) și University of North Carolina, Chapel Hill (SUA).

Textele lui au fost traduse în engleză și publicate de Oxford University Press, Nick Hern Publishers, precum și în diverse antologii. În 2009, a primit de la președintele Pakistanului Medal for the Pride of Performance.

De asemenea, a regizat spectacole de teatru și televiziune și a organizat festivaluri Theatre for Peace în India și Pakistan, a scris articole pentru principalele cotidiente pakistaneze și indiene și pentru serviciul în urdu al BBC, a produs documentare pe subiecte cultrale, inclusiv despre muzeul din Lahore, despre obiceiurile regiunii Punjab, despre poetul Iqbal și despre pictorul Sadeqain.

Piesele lui Shahid Nadeem sunt apreciate pentru subiectele lor puternic relevante social, uneori subiecte-tabu, precum extremismul religios, violența împotriva femeilor, discriminarea minorităților, libertatea de expresie, climatul, pacea, sufismul.  Multe din textele lui vorbesc despre problemele împărțirii Asiei de Sud și despre moștenirea culturală comună a regiunii. Nadeem îmbină ingenios temele contemporane, politice și sociale, cu forme tradiționale, cu zestrea populară, producând un teatru care place și, în aceeași măsură, stimulează intelectual. Muzica face parte integrantă din spectacolele lui.

Shahid Nadeem predă arta scrisului la Ajoka Institute for Performing Arts și la Institute for Art and Culture, Lahore.

 

Teatrul ca sanctuar

Este pentru mine o mare onoare, aceea de a scrie mesjaul pentru Ziua Mondială a Teatrului, 2020. Este un sentiment de mare umilitate, dar și un gând pasionant, acela că teatrul pakistanez și însuși Pakistan-ul au primit recunoașterea ITI-ului, organismul teatral cel mai influent și cel mai reprezentativ al epocii noastre.  

Această onoare este, în egală măsură, un omagiu adus Madeehei Gauha[1], figură iconică a teatrului și fondatoare a teatrului Ajoka[2], tovarășa mea de viață, care s-a stins în urmă cu doi ani.

Echipa Ajoka a parcurs un drum lung și dificil, literalmente din stradă până în teatru.  Sunt sigur că e povestea foarte multor trupe de teatru. Nu e niciodată ușor, nu e niciodată ferit de dureri. Întotdeauna o luptă. 

Provin dintr-o țară predominant musulmană, care a trecut prin mai multe dictaturi militare, a cunoscut teribilul asalt al extremiștilor religioși și trei războaie cu India vecină, de care ne leagă mii de ani de istorie, de moștenire culturală. Astăzi, trăim cu frica unui război total, cu vecinul și fratele nostru geamăn­– a se citi: un război nuclear– deoarce ambele țări dețin de acum arme nucleare.

Spunem uneori, în glumă: "momentele proaste sunt bune pentru teatru ".   Nu lipsesc provocările cărora să le faci față, nici contradicțiile pe ca să le prezinți, nici status quo- urile pe care să le răstorni.  Trupa mea de teatru, Ajoka, și eu însumi, mergem pe sârmă întinsă de 36 de ani, pe o sârmă foarte întinsă:  ținem un echilibru între divertisment și educație, între cercetare, între deprinderea trecutului și pregătirea viitorului, între libera expresie de creație și aventuroasele confruntări cu autoritatea, între teatrul de critică socială și teatrul viabil din punct de vedere financiar, între a atinge masele și a fi în avangardă. Putem spune că un creator de teatru trebuie să fie un prestidigitator, un magician.

În Pakistan, se face o distincție clară între sacru și profan. Profanul nu lasă loc chestiunilor religioase, iar sacrul nu permite dezbaterea deschisă sau ideile novatoare.

Într-adevăr, establishmentul conservator consideră că, pentru "jocurile lor sacre", arta și cultura se află înafara granițelor.  Astfel, terenul de joc al artiștilor a fost asemenea unei curse cu obstacole. A fost nevoie mai întâi ca ei să demonstreze că sunt buni musulmani, cetățeni cu respect față de lege, să încerce să instaleze ideea că dansul, muzica, teatrul sunt "autorizate" în interiorul Islamului.  În fine, am descoperit o sub-cultură care avea, potențial, capacitatea de a aduce sacrul și profanul împreună, pe aceeași scenă.

În timpul regimului militar din Pakistan, în anii 1980, un grup de tineri artiști, care au sfidat dictatura prin teatru de disidență, social, curajos politic, au înființat Ajoka.  Ei au descoperit că sentimentele și frica lor, au fost uimitor de bine surprinse de un bard sufit[3], care a trăit în urmă cu aproximativ 300 de ani.  Era vorba despre marele poet Bulleh Shah[4].

Ajoka a descoperit că, prin intermediul poeziei lui, el putea face declarații politice explozive, care sfidau autoritatea politică, coruptă, și establishmentul religios sectar. Autoritățile ne-ar fi putut interzice sau surghiuni pe noi, dar nu și pe un poet sufit venerat și popular, ca Bulleh Shah. Am descoperit că viața lui a fost la fel de dramatică și de radicală ca poezia lui, care i-a adus fatwa-uri și surghiunirea pe viață. Am scris atunci "Bulha", o piesă de teatru despre viața și lupta lui Bulleh Shah. Bulha, cum îl numesc, afectuos, oamenii din Asia de Sud, provine dintr-o tradiție de poeți sufi din Penjab, care, prin poezia și prin practica lor, sfidau, neînfricați, autoritatea împăraților și a clericilor demagogi.

Scriau în limba populară, conform cu aspirațiile maselor. În muzică și în dans, au găsit mijloacele de a realiza o asociere directă între om și divinitate, ocolind disprețuitor intermediarii religioși care îi exploatau. Au sfidat diviziunile între sexe și clase și au privit planeta cu uluire, ca pe o manifestare a Atotputernicului. Arts Council-ul din Lahore a respins scenariul, pe motiv că nu era vorba despre o piesă de teatru, ci de o simplă biografie.  Între timp, datorită faptului că piesa se juca într-un alt loc, la Goethe-Institut, publicul a văzut, a înțeles și a apreciat simbolismul vieții și poeziei poetului poporului.

S-au identificat total cu viața lui, și cu epoca lui și au deslușit paralele cu propria lor viață și cu timpul vieții lor.

În ziua aceea, în 2001, s-a născut un nou tip de teatru. Muzica devoțională

Qawwali[5], dansul sufi Dhamal[6] și chiar și recitarea poeziei inspiraționale, cântecul meditativ Zikir[7], au devenit elemente ale spectacolului. Un grup de shikși[8],, care se aflau în oraș pentru a asista la o conferință Punjabi, au fost să vadă spectacolul, iar la final au năvălit pe scenă, plângând și îmbrățișându-i pe actori. Pentru prima oară de la împărțirea Indiei, în 1947[9], care a antrenat și divizarea Punjabului prin liniile comune, se aflau pe scenă, împreună cu locuitori musulmani din Punjab. Pe Bulleh Shah îl îndrăgeau și ei, la fel de mult ca musulmanii din Punjab, căci sufiștii transcend separațiile religioase sau comunitare.

Această premieră memorabilă a fost urmată de odiseea indiană a lui Bulleh Shah. După un turneu inedit în partea indiană a Punjabului, "Bulha" s-a jucat peste tot în India. Chiar și în momentele de tensiune cele mai grave dintre cele două țări și chiar și în locuri unde oamenii nu știau niciun cuvânt în limba punjabi, publicul aprecia fiecare moment al piesei. Pe măsură ce porțile dialogului politic și ale diplomației se închideau, ușile sălilor de teatru și inima publicului indian rămâneau larg deschise. În timpul turneului trupei Ajoka în Pendjabul indian, în 2004, după o reprezentație foarte călduros primită de un public rural de câteva mii de persoane, un bătrân a venit, împreună cu un băiețel, să-l vadă pe actorul care jucase rolul marelui sufit. "Nepotul meu e foarte bolnav, ați putea, vă rog, să îl binecuvântați ". Actorul, surprins, a spus: "Babaji[10], eu nu sunt Bulleh Shah, sunt doar un actor care joacă acest rol. Bătrânul a început să plângă și a spus: "Vă rog, binecuvântați-l pe nepoțelul meu, sunt sigur că se va însănătoși dacă o veți face". I-am propus actorului să îndeplinească dorința bătrânului. Actorul l-a binecuvântat pe băiat, iar bătrânul a fost mulțumit. Înainte de a pleca, a spus : "Fiule, tu nu ești un actor, ești Bulleh Shah, reîncarnat, avatarul lui[11]." Brusc, ni s-a revelat un nou concept de joc teatral, acela în care actorul devine reîncarnarea personajului pe care îl întruchipează.

De-a lungul celor 18 ani de turnee cu "Bulha", am constatat o reacție similară din partea unei părți a publicului, aparent neinițiată, pentru care spectacolul nu este doar o experiență distractivă sau o stimulare intelectuală, ci o întâlnire spirituală emoționantă. Și într-adevăr, actorul care-l juca pe maestrul sufit Bulleh Shah a fost într-atât de profund influențat de experiență, încât a devenit el însuși poet sufit și a publicat, de atunci și până acum, două volume de poeme.

Actorii care au participat la producție s-au împărtășit și ei, de la bun început; spiritul lui Bulleh Shah este printre ei, scena pare să fi fost ridicată la un nivel superior.

Un erudit indian, și-a denumit o scriere despre spectacol astfel : "Când teatrul devine sanctuar".

Eu sunt laic, iar interesul meu pentru sufism este, în primul rând, cultural.

Mă interesează, mai ales, aspectele performative și artistice ale poeților sufiți din Pendjab, dar publicul meu, care nu este în mod obligatoriu extremist sau bigot, se poate întâmpla să aibe credințe religioase sincere. Explorarea unor povești ca aceea a lui Bulleh Shah – și sunt atâtea, în toate culturile – poate deveni o punte între noi, creatori de teatru și public anonim, dar entuziast. Împreună, putem descoperi dimensiunile spirituale ale teatrului și putem construi punți de legătură între trecut și prezent, înspre un viitor care reprezintă destinația tuturor comunităților; credincioși și necredincioși, actori și bătrănei și nepoții lor.

Motivul pentru care vă împărtășesc povestea lui Bulleh Shah și explorarea noastră a unui tip de teatru sufit este că, atunci când ne producem pe scenă, ne lăsăm purtați de o filosofie a teatrului, de rolul de precursori ai schimbării sociale și că, făcând aceasta, lăsăm o mare parte a maselor în urmă. Atunci când ne angajăm contra provocărilor prezentului, ne privăm de posibilitatea unei experiențe spirituale profund emoționante pe care ar putea-o oferi teatrul. În lumea de azi, în care sectarismul, ura și violența escaladează din nou, națiile par a se opune unele altora, credincioșii se războiesc cu alți credincioși, comunitățile revarsă ură asupra altor comunități…și în acest timp, copiii mor de malnutriție, mamele mor la naștere din lipsa îngrijirilor medicale prompte, iar ideologiile dușmăniei înfloresc.  Planeta noastră e cufundată din ce în ce mai adânc într-o catastrofă climatică și răsună galopul celor patru călăreți ai  Apocalipsei [12]..

Trebuie să ne reconstruim forța spirituală, trebuie să combatem apatia, letargia, pesimismul, cupiditatea, disprețul față de lumea în care trăim, față de planeta pe care trăim. Teatrul are un rol, un rol nobil, în a dinamiza și a mobiliza umanitatea să se înalțe din coborârea spre abis. Teatrul poate ridica scena, spațiul reprezentației, făcându-l să devină sacru.

În Asia de Sud, artiștii ating printr-o plecăciune suprafața scenei, înainte de a pune piciorul pe ea ; o tradiție străveche în care se împletesc spiritualul și culturalul. E timpul să regăsim această relație simbiotică între artist și public, între trecut și viitor. Creația teatrală poate fi un act sacru, actorii pot deveni cu adevărat avataruri ale rolurilor pe care le joacă. Teatrul ridică arta jocului la un nivel spiritual superior. Teatrul are potențialul de a deveni un sancutar, iar sanctuarul un spațiu al reprezentației.

______

[1] Madeeha Gauhar (1956-2018) : directoare de teatru, actriță, feministă și fondatoare a teatrului Ajoka. Cu un master în teatru de la Royal Holloway College, Londrea, a primit Medalia de distincție a guvernului pakistanez și Premiul Prințului Claus al Tărilor de Jos.

[2] Teatrul Ajoka : Creat în 1984, cuvântul Ajoka însemnă "contemporan" în punjabi. Repertoriul să cuprinde piese pe teme precum toleranța religioază, pacea, violența sexistă, drepturile omului.  

[3] Sufism: tradiție mistică islamică prin care se încearcă găsirea adevărului iubirii divine prin experiența personală directă a lui Dumnezeu, devenită populară datorită faptului că predică înfrățirea  universală și a opoziției pe care o manifestă față de aplicarea doctrinară rigidă a învățăturilor religioase. Poezia sufită, redată în principal cu ajutorul muzicii, exprimă, cu ajutorul metaforelor iubirii profane, uniunea în planul mistic.

[4] Bulleh Shah (1680-1757):  Poet sufit influent din Pendjab, care a scris despre subiecte filosofice complexe într-un limbaj accesibil. A criticat cu severitate ortodoxia religioasă a elitelor conducătoare. A fost expulzat din orașul Kasur, acuzat de erezie și i s-a refuzat înmormântarea într-un cimitir al orașului. A fost iubit de cânăreții de muzică devoțională și de rapsozii populari și admirat dincolo de orice clivaje religioase.

[5] Qawwali: La origine, poezia sufită devoțională, prezentată de grupuri de cântăreți (Qawwali), a fost interpretată în sanctuarele sufite, conducând auditorii la o stare de extaz.

[6] Dhammal : Dans extatic în sanctuarele sufite, în general pe ritmuri de tobe.

[7] Zikir : Cântec ritmic devoțional, recitare de rugăciuni, realizarea iluminării spirituale.  .

[8] Sikhși: Adepți ai credinței șikh, fondată de Guru Nanak în Punjab, în secolul al XV-lea.

[9] Statul musulman al Pakistanului a fost smuls Indiei în 1947, pe fundalul unui carnagiu comunitar fără precedent și a unei migrății masive a populației.  

[10] Babaji : Expresie de respect în fața unui vârstnic.

[11] Avatar : În cultura hindusă, reîncarnarea sau manifestarea pe pământ a unui învățător divin.

[12] Cei patru călăreți ai Apocalipsei sunt descriși în ultima carte a Noului Testament, Revelația lui Iisus Hristos, după Ioan de Patmis. În majoritatea povestirilor, cei patru călăreți sunt considerați a simboliza victoria, războiul, foametea și moartea.

 

 

 


În această perioadă tensionată, în care fluxul de informație negativă este unul îngrijorător, vă propunem să meditați la o poveste care nu ne aparține, dar pe care cu siguranță ați mai întâlnit-o și vă va reaminti de lucrurile cu adevărat importante:

A fost odată un bătrân indian care și-a chemat nepoții  în jurul său pentru a le spune o poveste. S-au așezat cu toții în jurul focului și apoi bunicul a început să le spună povestea.

„Eu sunt câmpul de bătaie dintre doi lupi: unul alb şi unul negru. Lupul alb este bun, blând şi inofensiv. El trăieşte în armonie cu tot ceea ce se găseşte în jurul lui şi nu se simte atacat atunci când nimeni n-a avut această intenţie. Lupul bun luptă doar dacă e corect să o facă şi când trebuie, pentru a se proteja pe el sau pentru a-şi apăra familia. Are grijă de toţi ceilalţi lupi din haita sa şi nu se comportă niciodată altfel decât este.

Dar în interiorul meu trăieşte şi un lup negru, iar acesta este foarte diferit. El este agitat, mânios, nemulţumit, invidios şi temător. Până şi cel mai neînsemnat lucru îl face să izbucnească într-o criză de furie. Se luptă cu toată lumea, tot timpul, fără niciun motiv. Nu poate gândi limpede, pentru că lăcomia de a avea mai mult, mânia şi ura îl copleşesc. Dar este o mânie inutilă, dragilor, deoarece această mânie nu va schimba nimic. El caută ceartă oriunde merge şi de aceea o găseşte cu mare uşurinţă. Nu are încredere în nimeni şi nu are prieteni adevăraţi.

Nepoții au stat tăcuți și înmărmuriți cu ochii la bunicul lor, când una dintre nepoțele l-a întrebat: „Bunicule, care dintre lupi va câștiga?”

Bunicul a zâmbit și nu a spus nimic pe moment, replicând după aceea: „Lupul pe care îl hrănesc cel mai des”.

Considerăm că este important să fim informați, însă, în același timp, este indicat să acordăm atenție sporită subiectelor cu care ne hrănim mintea, pentru a păstra un echilibru.

Iată de ce, această povestioară, interpretată sub influența evenimentelor recente vizavi de răspândirea COVID-19, dar și datorită caracterului său general, ne-a inspirat să realizăm un program cultural accesibil online, pe care să-l oferim ca hrană pozitivă lupului alb din fiecare dintre noi și care să contribuie la nivelul de optimism pe care e bine să-l menținem ridicat indiferent de condiții.

Astfel, în această perioadă, pe pagina de Facebook a Teatrului Regina Maria vor fi postate filmări integrale ale spectacolelor care fac parte din repertoriul stagiunilor trecute, momente emoționante de poezie și informații despre istoria  teatrului din Oradea.  

De asemenea, vă reamintim că puteți vizita virtual clădirea teatrului accesând site-ul nostru oficial, secțiunea DESPRE.

Filmările spectacolelor vor fi transmise pe pagina de Facebook a Teatrului Regina Maria.

Pentru a putea urmări în condiții optime videourile pe care le punem la dispoziția dumneavoastră și pentru a vă asigura că sunteți la curent cu programul de spectacole online, vă sugerăm să bifați următorii pași:

• Asigurați-vă că aveți o conexiune de internet calitativă.
• Relaxați-vă și trăiți magia scenei on-line!

Vă invităm să dați like și/ sau follow paginii noastre de Facebook pentru a fi automat invitați să vă înscrieți la sesiunile video inițiate de către TRM, prin notificări directe sau o postare în fluxul Noutăți.

 Magia scenei continuă on-line!

 Având în vedere Circulara nr. 5082/ 11.03.2020 emisă de Consiliul Județean Bihor, privind instituirea de urgență a măsurilor ce se impun în contextul răspândirii virusului COVID-19, conducerea Teatrului Regina Maria decide suspendarea activității cu publicul până la sfârșitul lunii martie. Așadar, toate reprezentațiile din perioada 12-31 martie vor fi anulate:

  • TEZAUR FOLCLORIC – Orchestra Crișana – 70 de ani (12.03.2020)
  • ISPRĂVILE LUI PĂCALĂ (12.03.2020)
  • SUNETUL MUZICII (13.03.2020)
  • SCUFIȚA ROȘIE (14.03.2020)
  • PROFU` DE FRANCEZĂ (16.03.2020)
  • SCRIPCARUL PE ACOPERIȘ (18.03.2020)
  • APOLODOR, PINGUINUL CĂLĂTOR (19.03.2020)
  • CREȘTINI (20.03.2020)
  • AVALANȘA (22.03.2020)
  • REVIZORUL (25 și 26.03.2020)
  • HANSEL ȘI GRETEL (26.03.2020)
  • VARIAȚIUNI ENIGMATICE (27.03.2020)
  • FRUMOASA ȘI BESTIA (28.03.2020)
  • CAPCANA LUI HAMLET (28.03.2020)
  • SCUFIȚA ROȘIE (29.03.2020)
  • ...ESCU (29.03.2020)
  • F.A.D. (NODURI ȘI PLĂCI) (31.03.2020)

De îndată ce nu vor mai exista riscuri, Teatrul Regina Maria își va relua activitatea, iar publicul va fi informat pe toate căile de comunicare cu privire la noua configurație a programului de spectacole. Spectatorii care au achiziționat bilete sunt rugați să le păstreze pentru reprezentațiile următoare, urmând ca odată cu reprogramarea spectacolelor suspendate să decidă dacă vor să participe la evenimente sau să solicite contravaloarea biletelor.

 

 

Din motive de precauție, din cauza răspândirii COVID-19, activitatea artistică a Teatrului Regina Maria se suspendă momentan. 

Conform unui buletin informativ publicat duminică, 8 martie, la ora 12.00 pe site-ul Ministerului Sănătății, „sunt interzise manifestările publice sau private, în spații deschise sau închise, cu un număr de participanți mai mare de 1000 de persoane”, iar „evenimentele la care este estimată participarea unui număr mai mic de persoane pot fi organizate doar după obținerea aprobării de la Direcțiile de Sănătate Publice locale”.

În urma solicitării unei aprobări din partea Direcției de Sănătate Publică Bihor, pentru desfășurarea spectacolelor programate în luna martie la Teatrul Regina Maria, ni s-a comunicat că organizarea evenimentelor prezintă un risc moderat spre ridicat și pentru optima desfășurare a acestora ar trebui să îndeplinim un număr de 9 recomandări. Menționăm că aceste recomandări și avizul ne-au fost transmise la ora 15.20, aflându-ne astfel în imposibilitatea de a ne organiza eficient într-un timp atât de scurt, spectacolul de astăzi, „Sunetul Muzicii”, fiind programat de la ora 19.00.

În contextul epidemiologic existent și datorită faptului că nu putem asigura în totalitate protectia spectatorilor împotriva infecției cu coronavirus conform metodologiei existente la nivel național și a recomandărilor făcute de autoritațile competente, vă anunțăm cu regret că suntem nevoiți să amânăm toate spectacolele din această săptămână, urmând să vă ținem la curent cu evoluția ulterioară a acestei situații.

Biletele achiziționate la spectacolele din acestă săptămână nu se restituie, ci rămân valabile pentru reprezentațiile care vor fi reprogramate.

Vom reveni cu informații cât de curând posibil.

Juriul de nominalizare al Galei Premiilor UNITER 2020 sosește pe 10 februarie la Oradea pentru a viziona spectacolele EXPLOZIV de Elise Wilk, regia: Rareș Budileanu, care are loc de la ora 17:00, la Teatrul Arcadia și CREȘTINI de Lucas Hnath, regia: Radu Iacoban, care are loc de la ora 19:00 la Sala Mare a Teatrului Regina Maria.             

Gala Premiilor UNITER este evenimentul anual de premiere a celor mai bune creaţii teatrale şi a artiştilor profesionişti. Evenimentul reprezintă cel mai important moment de evaluare şi valorizare într-un cadru festiv a creaţiei teatrale româneşti contemporane, un moment de analiză şi bilanţ. Juriul de nominalizări care va selecta cei mai buni artiști ai anului 2019 este alcătuit din criticii de teatru: Ludmila Patlanjoglu, Maria Zărnescu, Călin Ciobotari.

Publicul orădean este invitat să ne susțină în acest moment minunat!

Dragi spectatori,
 
În perioada sărbătorilor, Agenția de bilete va fi închisă între 23 decembrie - 2 ianuarie.
 
Începând cu data de 3 ianuarie, se va relua programul normal și anume:
Marți - Vineri: 12.00 – 18.00
Sâmbătă: 10.00 – 13.00
Luni și duminică: închis
 
Vă reamintim că biletele se pot achiziționa și online de pe Bilete.ro cu livrare electronică sau prin Poșta Română, Inmedio, Germanos sau Vodafone.
 
Vă așteptăm cu drag la teatru!
 
×

TOP