Tipărire
Categorie: Noutăți - Trupa Iosif Vulcan

Colectivul artistic al Teatrului Regina Maria din Oradea deplânge trecerea în nefiinţă a îndrăgitului regizor Szombati Gille Otto şi este alături de familia îndoliată.

Mulţi actori ai teatrului nostru l-au cunoscut personal, au fost colegi de şcoală, de scenă şi prieteni vechi. Va rămâne mereu în amintirea lor ca un mare regizor şi prieten de nădejde.

Dumnezeu să-l odihnească în pace!

Cei care l-au cunoscut și stimat sunt așteptați să-și prezinte un ultim omagiu miercuri, 30 mai, de la ora 12, în foaierul Teatrului. Înmormântarea va avea loc tot miercuri, de la ora 14, la Capela Steinberger.

S-a născut la 29 ianuarie 1930 la Oradea. A fost angajat câţiva ani la Teatrul Maghiar din Timişoara, dar cei mai mulţi ani i-a petrecut la Oradea, având, la cele două secţii ale Teatrului de Stat, o activitate intensă şi rodnică.

Trebuie să recunoaştem că Szombati Gille Otto a semnat regia a numeroase spectacole de succes de casă, trecând, pe bună dreptate, drept „salvator” al bugetului instituţiei, mereu insuficient. Piesele erau fie comedii – romantice, satirice, poliţiste –, fie drame sau piese pentru copii. Amintim câteva titluri: „Joc dublu” de Robert Thomas, „Fluturii sunt liberi” de Leonard Gershe, „Micii farisei” de Dimitrios Psatas, „Madame Sans-Gêne” de Victorien Sardou şi Émile Moreau, „Heidelbergul de altădată” de Wilhelm Meyer-Förster, „Procesul Adam şi Eva” de Rudi Strahl (premieră pe ţară), „Piatră la rinichi” de Paul Everac (a fost unul din regizorii preferaţi de autor), „Un week-end de adio” de Marc Sauvajon, „Inimă de cristal” de Lev Ustinov. De succese de public, dar şi cronici elogioase s-au bucurat spectacolele: „Arva bunei speranţe” de I.D.Sîrbu (unzturneu triumfal la Bucureşti), „Interviu” de Ecaterina Oproiu, „Play Strindberg” de Friedrich Dürrenmatt, „Moartea unui comis-voiajor” de Arthur Miller.

Dacă ar fi sintetizăm principalele calităţi ale regizorului, acestea ar fi: simţ al scenei, dobândit în şcoala de la Târgu Mureş, colaborare permanentă cu toţi creatorii, absenţa infatuării şi impunerii tiranice în faţa colectivului artistic, respect pentru text şi autori, ştiinţa lucrului cu actorii, respectând personalitatea acestora, interes sincer pentru buna receptare a spectacolului, stimă sinceră pentru publicul căruia i se adresează.

O sensibilitate autentică a dovedit atât în lucrul cu actorii, cât şi în scrierile sale: poezie, eseuri, proză. Iată câteva din titlurile care vorbesc de la sine despre preocupările regizorului: „Destin oniric” – poezii,1991; „Mărul discordiei” – drame, 1993; „Piatra filosofală” – aforisme, 2003; „Roata veveriţei” – eseuri, 2005; „Legiuitori în umbră sau a treia tablă de piatră” – parabolă istorică-legendă spartană, 2005.

Univers cultural bogat, preocupări variate. Stăpânind bine limba română şi maghiară, regizorul a colaborat permanent cu cele două secţii ale Teatrului orădean.

Fişă artistică – Teatrul Regina Maria