Folosim cookie-uri | We use cookies
×

Colectivul Teatrului Regina Maria își ia la revedere cu multă tristețe în suflet și făcând o reverență adâncă de la actorul George Voinese, care a plecat la cele veșnice sâmbătă, 14 noiembrie, după ce s-a luptat mai multă vreme cu boala. La doar 68 de ani părăsește definitv scena lumii acesteia, dar acolo sus, printre stele, în infinitul care l-a fascinat atât de mult, va duce cu siguranță mai departe emoția.

Cu o scurtă pauză de „rătăcire”, așa cum el însuși o numea când ne povestea despre trecut, și-a dedicat întreaga viață scenei. A absolvit Institutul de Teatru Târgu-Mureş în 1982, an în care a venit la Oradea, unde a rămas până acum, când timpul l-a răpit pentru totdeauna.

Pe scena teatrului orădean a debutat în Mary Poppins, spectacol muzical de Silvia Kerim, după Pamela Travers, regia Farkas Ştefan, care a avut premiera în 17 noiembrie 1982. De atunci a dat viață multor personaje, care vor rămâne cu drag în memoria publicului și a oamenilor de teatru. Dintre aceste amintim: „McCann” în Aniversarea de Harold Pinter (premieră națională, 1983) „Baronul van Swieten” în Amadeus, de Peter Shaffer, regia Alexandru Darie (1986), „Smith” în Pygmalion de George Bernard Shaw (1992) „Leonida” în Conu Leonida faţă cu reacţiunea, de I.L.Caragiale (2000), „Don Carlos” în Dom Juan de Molière, regia Radu Nichifor (2002), „Theseu” în Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare (2003), „Avram” în Scripcarul pe Acoperiș, de Sholom Aleichem, regia artistică Korcsmaros Gyorgy (2011), „Gloucester” în În Inima Nopții – Episodul Lear, un scenariu de Gavriil Pinte, cu inserții de George Banu și Monique Borie, regia artistică Gavriil Pinte (2016), „Stalin” în Cabaretul Dada, de Matei Vișniec, regia artistică Anca Bradu (2016), „Proxenetul” în Cafeneaua Pirandello, scenariu dramatic de Anca Măniuțiu, după texte de Luigi Pirandello, regia artistică Mihai Măniuțiu (2017), „Regele” în În Inima Nopții – Episodul Macbeth, scenariu după William Shakespeare de Gavriil Pinte, cu inserții din George Banu și Monique Borie, regia: Gavriil Pinte (2018), „Baronul Elberfeld” în Sunetul muzicii după romanul The Trapp family singers, de Maria Augusta Trapp, regia Mihaela Bogdan (2019).

George Voinese a fost actor, poet, visător, dar înainte de toate un om bun, cu o blândețe aparte, așa cum lumii acesteia rar îi este dat să vadă. Îi vom simți cu toții lipsa: colegi și spectatori deopotrivă. Îi mulțumim pentru fiecare zâmbet, lacrimă, trăire, cuvânt. Teatrul orădean este astăzi mai bogat pentru că l-a avut și mai sărac pentru că nu îl mai are.

Drum lin spre ceruri, domnule Voinese și sincere condoleanțe familiei!

La final, îi oferim din nou, preț de o secundă, Cuvântul:

„Doamnă moarte/îți dau meridianele mele reci/îți dau emisferele de gheață/dar ecuatorul/îl păstrez doar pentru mine.”

 

×

TOP