Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 10.12.1961, Oradea

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, secţie regie teatru

Fiul criticului Dumitru Chirilă şi al actriţei Anca Miere Chirilă.

Divorţat de regizoarea Mona Chirilă, au trei copii: două fete gemene – Ioana şi Cătălina, un fiu – Mihai, student la regie-film.

A lucrat la Cluj, atât la Teatrul Naţional, cât şi ca profesor la Secţia Arta Actorului. Cu Teatrul de Stat Oradea a colaborat (ca angajat temporar), în stagiunea 1991/1992, montând cu succes recunoscut spectacolele „Ivanca” (o premieră absolută), spectacol distins cu Premiul II la ediţia a VIII-a a Săptămânii teatrului scurt de la Oradea (1992). Criticul Alice Georgescu a lăudat spectacolul, în schimb, Victor Parhon a negat faptul că piesa lui Lucian Blaga ar poseda virtuţi teatrale. Mircea Morariu a scris în cronica sa că regizorul „a izbutit zămislirea unor  bogate şi plastice imagini teatrale” şi că „disjunge cu folos planul realului de cel al imaginaţiei agreate de fantasme…” Spectacol controversat, dar la care Tudor Chirilă a colaborat foarte bine cu interpreţii, de altfel buni toţi, în spectacol: Ion Mâinea, Oana Mereuţă, Dorin Presecan, Doru Fîrte, Daniel Vulcu, etc.

 Spectacolul „Furtuna“ n-a fost un succes, din păcate, nici de public, nici de presă. Lipsit, cum scria criticul Mircea Ghiţulescu, de „elementul fabulos, determinant”, spectacolul a avut parte şi de un decor (Mihai Ciupe) „rigid, încăpăţânat în propria-i imobilitate”. Mircea Morariu apreciază totuşi montarea, ca „echilibrată, serios concepută, dar nu şi îndrăzneaţă”. Actorii evidenţiaţi sunt: Ion Mâinea, Oana Mereuţă, Daniel Vulcu, Nicolae Barosan, Ion Abrudan, Eugen Ţugulea, Doru Fîrte.

În anul 1997, montează spectacolul „Pseudolus”. Cronicarul Mircea Morariu remarcă ideea regizorului de a-l trata pe Plaut în cheie post-modernă. S-a observat – pe bună dreptate, de altfel – că spectacolul este alcătuit din „fotograme elaborate în sine”, dar că n-a reuşit „să scoată teatralitatea de sub semnul gratuităţii”, destul de lung, a avut şi câteva momente confuze, unele decurgând din însăşi trama comediei plautiene. Dar, cel mai rău este că a fost lipsit de umor, regizorul exploatând insufcient situaţiile, ce-i drept, nu prea numeroase, din care s-ar fi putut crea momente declanşatoare de râs. Altminteri, spectacolul a fost unul de valoare medie, fiind selecţionat şi pentru Festivalul de Teatru–Atelier de la Sfântu Gheorghe.

În prezent, Tudor Chirilă este angajat la Televiziunea Română Bucureşti.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Fişă artistică – Teatrul de Stat Oradea

  • Regia artistică  la IVANCA de Lucian Blaga, 1991
  • Regia artistică  la FURTUNA de William Shakespeare, 1992
  • Adapatarea scenică şi regia artistică  în PSEUDOLUS de Plaut, 1997